Pracownia Fizjologicznych Podstaw Adaptacji
Badania naukowe prowadzone w pracowni związane są z różnymi aspektami fizjologii i biochemii wysiłku fizycznego (sportu) oraz medycyny sportowej. Wyniki prowadzonych badań są, z jednej strony, podstawą przygotowywanych prac doktorskich i habilitacyjnych, z drugiej strony, wyniki tych prac publikowane są w prestiżowych czasopismach naukowych. Ponadto, w pracowni przeprowadzane są badania wydolnościowe sportowców, będące podstawą fizjologiczno-biochemicznej kontroli procesu treningowego.
Zakres badań obejmuje między innymi:
- Ocenę wydolności tlenowej (VO2max) i beztlenowej (maksymalna moc beztlenowa)
- Wyznaczanie progu beztlenowego (próg mleczanowy, progi wentylacyjne)
- Pomiar wysiłkowego wydatku energetycznego i spoczynkowej przemiany materii
- Ocenę sprawności termoregulacyjnej organizmu
- Fizjologiczno-biochemiczny monitoring treningu sportowego
- Analizę równowagi kwasowo-zasadowej oraz stężenia markerów biochemicznych i aktywności enzymatycznej
Podstawowa aparatura:
- hipoksyjna komora termoklimatyczna
- densytometr
- tlenowa komora hiperbaryczna
- ergometry rowerowe (mechaniczne i elektromagnetyczne) do pracy kończynami dolnymi i górnymi
- pulsometry
- ergospirometry Cortex i MES
- spirometry
- bieżnia mechaniczna h/p Cosmos Saturn
- Cyclus 2
- spektrofotometr UV/VIS Thermo Scientific Nicolet Evolution 201 PC Control
- analizator równowagi kwasowo-zasadowej RapidLab Analyzer 348 Siemens
- czytnik mikropłytek E-Liza Mat 3000 DRG MedTek
- minifotometr plus LP20 DR LANGE
- wirówka MPW 351R i MPW 55
- zamrażarki niskotemperaturowe
- analizatory składu ciała (metoda bioelektrycznej impedancji)
Pracownia zlokalizowana jest w budynku głównym, pawilon III, pok 107, 113, 114 oraz w budynku komory termoklimatycznej.
REGULAMIN PRACOWNI:
- W skład Pracowni wchodzą pomieszczenia: 107, 113 oraz 114 w III pawilonie oraz w budynku komory termoklimatycznej.
- Wszelkie prace badawcze i dydaktyczne realizowane w pracowni wymagają wcześniejszej rezerwacji pracowni u kierownika pracowni lub osoby przez niego upoważnionej. Rezerwacji pracowni należy dokonać z co najmniej 48 godzinnym wyprzedzeniem przed planowanymi pracami. Przed dokonaniem rezerwacji wnioskodawca zobowiązany jest do sprawdzenia w harmonogramie online dostępności pracowni. Rezerwacja dokonywana jest poprzez złożenie (drogą mailową lub w wersji papierowej) prawidłowo wypełnionego i podpisanego formularza FB-01. Wnioski rozpatrywane są w dni robocze. Wniosek wypełniony nieprawidłowo lub niekompletny nie jest rozpatrywany przez kierownika pracowni. Po akceptacji kierownika pracowni, termin rezerwacji nanoszony jest w harmonogramie online.
- Korzystanie z pracowni (w tym pobranie i zwrot klucza z portierni głównej) wymaga upoważnienia kierownika pracowni. Kierownik pracowni wydaje stałe (bez ograniczeń czasowych) i czasowe (na okres realizacji projektu i termin rezerwacji pracowni) upoważnienia do korzystania z pracowni. Osoby z upoważnieniem czasowym, mogą korzystać z pracowni tylko w godzinach rezerwacji pracowni dokonanej przez kierownika projektu. W przypadku stwierdzenia pobrania klucza i nieuprawnionego korzystania z pracowni poza godzinami rezerwacji pracowni przez osobę upoważnioną czasowo do korzystania z pracowni, kierownik pracowni anuluje upoważnienie.
- Wszyscy członkowie zespołu badawczego powinni mieć udokumentowane odbycie szkolenia z obsługi wykorzystywanego urządzenia (tj. certyfikat szkolenia wydany przez firmę szkoleniową lub szkolenie wewnętrzne; ze wskazaniem: daty szkolenia, osoby szkolącej i szkolenia oraz zakresu szkolenia). Szkolenia osób korzystających z pracowni muszą być odnotowane w formularzach F-07, F-08, F-09. Dokumentacja szkoleń przechowywana jest pracowni (kopia lub oryginały). Kierownik projektu, przed rozpoczęciem prac badawczych, zobowiązany jest do złożenia u kierownika pracowni potwierdzenia odbycia szkoleń przez zespół badawczy oraz pełnej listy zespołu badawczego.
- Osoby niebędące zatrudnione w AWF w Krakowie a będące członkami zgłoszonych zespołów badawczych muszą podpisać oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za powierzoną im aparaturę.
- Studenci I i II stopnia wykonują prace badawcze pod nadzorem promotora/opiekuna koła naukowego/pracownika pracowni/osoby wskazanej przed kierownika pracowni. Doktoranci mogą realizować prace badawcze samodzielnie pod warunkiem odbycia szkolenia z obsługi aparatury. Nadzór nad pracą doktoranta sprawuje promotor/opiekun naukowy.
- Osoby korzystające z pracowni, przed rozpoczęciem pracy badawczej/dydaktycznej, zobowiązane są do zapoznania się z regulaminem CLNB oraz regulaminem pracowni. Pracownia objęta jest systemem zarządzania jakością (ISO) i kierownik projektu orz członkowie zespołu badawczego zobowiązani są do przestrzegania opracowanych procedur i prawidłowego wprowadzenia dokumentacji projektowej. Dokumentacja projektu, wymagana procedurami ISO, zdeponowana jest przez kierownika projektu w pracowni (w kopii lub oryginale).
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem a dotyczących organizacji prac i nadzoru nad pracownią decyzje podejmuje kierownik pracown
Kierownik pracowni:
dr Cezary Bejm
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pracownicy:
Pan Łukasz Kądziołka, specjalista naukowo-techniczny
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Sprawuje opiekę techniczną nad aparaturą wykorzystywaną do badań w Pracowni Fizjologicznych Podstaw Adaptacji. Zajmuje się obsługą urządzeń w trakcie prowadzonych w Pracowni badań, opracowuje wyniki w celu ich dalszej analizy i interpretacji przez osoby nadzorujące przeprowadzone badania.
Pan Tomasz Kądziołka, specjalista naukowo-techniczny
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.